Sunday, August 3, 2008

BISIKKAN PADA HATI:TENANGLAH....



1. Kenapa aku diuji?

Jawapannya: AL-ANKABUT ayat 2 dan 3

2. Kenapa aku tak dapat apa yang aku suka?

Jawapannya: AL-BAQARAH ayat 216

3.Kenapa ujian seberat ini?

Jawapannya: AL-BAQARAH ayat 286

4. Kenapa rasa kecewa?

Jawapannya: SURAH ALI-IMRAN ayat 139

5. Bagaimana harus aku hadapi semua ini?

Jawapannya: SURAH AL-BAQARAH ayat 45

6. Apa yang aku dapat daripada semua ini?

Jawapannya: SURAH AT-TAUBAH ayat 111

7. Kepada siapa harus ku berharap?

Jawapannya: SURAH AT-TAUBAH ayat 129

8. Aku tak tahan lagi....!

Jawapannya : SURAH YUSUF ayat 12

Muhasabah kepada diri, mampukah kita kembali kepada Al-Quran kala kita dalam kesusahan, kesempitan? Atau kita terus alpa dan leka dengan ujian dunia yang melalaikan. Mampukah kita, hamba Allah yang terlalu banyak kesilapan dan kesalahan ini kembali kepadaNYA? Tepuk dada, tanyalah iman kita. Fitrah hamba akan sentiasa menginginkan dampingan Pencipta, kembalilah kepada Allah, sebelum kita semua terlambat. Tapi harus kita ingat, bilamana kita ingin akrab denganNYA, maka dia akan menguji kita. Ikhlaskah engkau ingin berdamping dengan Allah? Atau sekadar mengharapkan sesuatu? Mohonlah padanya keikhlasan dalam berdamping, agar hati kita bisa jadi tenang dan damai dipelukan Maha Pengasih Maha Penyayang, amin!

Bila Hati Berbisik: Semakin jauhku dariMu, semakin dekat pula KAU menghampiri daku. Bilamana ingin KAU ku dekati, semakin kuat pula KAU mendugai aku. Yang pasti aku ini teramat kerdil dihadapanMU!

No comments: