Wednesday, July 16, 2008

LUPA NAK KOMEN PASAL PROTES



Sibuk-sibuk dengan isu Penasihat PKR itu, terlupa pulak saya nak memberi pandangan tentang PROTES baru-baru ni. Isu yang agak hangat, insiden tunjuk punggung pada hadirin di Stadium Kelana Jaya baru-baru ini oleh Alak, vokalis kumpulan Carburetor Dung (salah sebuah kumpulan muzik yang memperjuangkan aliran punk di Kuala Lumpur). Memang kecoh bunyinya bila PAS ditiduh tidak terbuka dalam soal ini. Menjenguk ke blog Ustaz Nasrudin Tantawi, perasaan simpati menyelinap dihati saya. Berbakul-bakul sumpahan dan cacian yang beliau terima, samada dalam sms mahupun komen dalam blog beliau sendiri. Hmm, sunnah orang berjuang, detik hati kecil saya.

Mungkin pada pandangan manusia yang berfikiran liberal, tiada masalah langsung dengan konsert tersebut. Tapi seikhlasnya saya, Suluh Budiman yang masih menjunjung tinggi nilai ketimuran yang mana tidak bercanggah dengan syariat, amat tidak bersetuju dengan pendekatan kumpulan tersebut dalam program rakyat sebegini. Saya pun terasa hairan bilamana menjenguk ke laman web sahabat2 yang menceritakan keadaan PROTES yang tak ubah seperti Karnival, bukannya laungan atau gambaran tidak puas hati rakyat tentang kenaikan harga minyak dan juga pelbagai masalah lain. Seolah-olah kita ini berbangga dan bersyukur pula dengan kenaikan harga minyak, rahmat barangkali!

Kumpulan muzik beraliran punk antara kumpulan yang menyanjung tinggi Nazi Jerman, anti hipokrit, benci kepada kerajaan yang korup kononnya, malah pelbagai hal lagi. Sekali imbas, matlamat yang dilakukan oleh kumpulan beraliran punk ini, ada yang baik, namun cara yang dilakukan tidak relevan. Malah mereka mungkin tidak menyedari bahawa itu semua hanyalah propaganda Yahudi laknatullah untuk menyesatkan umat manusia lebih-lebih lagi umat ISLAM hari ini yang semakin jauh dari ALLAH. Akhir kata, tinggallah konsert PROTES dalam kenangan. Saya salute kepada Unit AMAL dan PEMUDA kerana berusaha mencegah kemungkaran. Semoga hal-hal sebegini menjadi pengajaran serta tidak berlaku lagi di masa-masa akan datang. Wallahu'alam.


Bila Hati Berbisik: Patut hati saya berbisik rasa berat untuk ke PROTES hari itu, rupa-rupanya ada kontroversi yang timbul, alhamdulillah kerana ikut kata hati yang berbisik...('',)

No comments: